Snowflake naar de beurs, nou en?

22 september 2020 | Daan Bakboord

Vorige week ging Snowflake naar de beurs en is nu openbaar beschikbaar voor handel op de New York Stock Exchange. Wat deze beursgang van Snowflake betekent, wordt uitgelegd in de Snowflake-blog door de CEO van Snowflake, Frank Slootman.

"Frank Slootman voltooid zijn trilogy"

Met de beursgang van Snowflake maakt Frank Slootman zijn trilogie compleet. De huidige CEO van Snowflake genoot al van zijn lang verdiende pensioen. Eerder in zijn carrière bracht hij twee verschillende IT-bedrijven naar de beurs. Zowel Data Domain (2102) als ServiceNow (2017) gingen onder zijn bewind naar de beurs. Als je meer wilt weten over die periode, moet je zijn boek eens lezen; Tape Sucks: Inside Data Domain, A Silicon Valley Growth Story.

Snowflake weet Frank Slootman toch ervan te overtuigen om terug te keren van zijn pensioen. Hij sluit zich aan bij Snowflake, omdat hij denkt dat Snowflake; "The next big thing" is. Snowflake lost een probleem op waar de IT wereld al veel langer tegenaan loopt, namelijk gegevens op grote schaal verwerken. Ik schreef eerder in mijn peroonlijke blog over the Origin Story of Snowflake. De oprichters van Snowflake hadden één doel; "Just Load & Query Data". Ze moesten een platform bedenken die de volgende uitdagingen kon oplossen:

  • Big Data - Analyseren van door de machine gegenereerde (big) data. Omgaan met de volume (schaal) en de variëteit (structuur) van deze gegevens.
  • Cloud - Elasticiteit en rekenkracht op aanvraag. Eenvoud zoals bij Software-as-a-Service (SaaS). Neem alle complexiteit weg van de gebruiker.
  • RDBMS - Alle goede dingen uit de relationele database. En ... SQL is de taal om gegevens op te vragen.

Ze begonnen met whiteboarding in de besneeuwde bergen. Dit resulteerde in het Data Platform gebouwd vanuit de Cloud; Snowflake.

Waarom is Snowflake zo interessant?

Er is veel geroezemoes rondom Snowflake. Is het gewoon een "new kid on the block" of is Snowflake een blijvertje? Ik ben er zeker van, dat het het laatste is. Blijkbaar ben ik niet de enige die hier rekening mee houdt getuigt het succes van de Snowflake IPO.

Wat maakt Snowflake dan zo interessant? Er zijn veel interessante functies (zoals Data Sharing, Zero-Copy klonen en Time Travelling om er maar een paar te noemen). Al deze functies zijn gebouwd op de unieke architectuur van Snowflake. Deze architectuur bestaat uit 4 verschillende lagen.

1 - Storage - Er is geen limiet qua gegevensopslag. Gegevens worden niet gerepliceerd. Alle gebruikers delen één set data, logisch gescheiden door databases.

2 - Multi-cluster Compute - Verschillende clusters van compute (Virtual Warehouses) per workload (BI, EL-T, afdeling - Marketing, Finance -, etc.). Elasticiteit en rekenkracht op aanvraag. Automatisch of programmatisch stoppen en (her-)starten. Automatisch opschalen (voor performance) en uitschalen (voor concurrency). Elke afdeling heeft toegang tot dezelfde set van data met hun eigen Virtual Warehouse (compute power). Elk Virtual Warehouse ziet dezelfde (wijziging van de) gegevens.

3 - Scale out Services – The Brain of the System. Eenvoud zoals bij Software-as-a-Service (DWaaS, DataWarehouse-as-a-Service).

4 - Cloud Agnostic - Snowflake is Cloud Agnostic. Dit betekent dat Snowflake kan draaien op drie van de grootste cloud providers (Microsoft Azure, AWS en Google Cloud Platform). Snowflake wordt aangeboden als één gelijkwaardige oplossing, ongeacht de Cloud leverancier die je kiest. Dus of je nu kiest voor Azure, AWS of Google, Snowflake biedt dezelfde functionaliteit. Hoe dingen op de achtergrond werken voor die specifieke Cloud leverancier, wordt op de achtergrond afgehandeld. Met Snowflake kun je je gegevens over de hele wereld naar verschillende cloud providers en naar verschillende regio's automatisch repliceren.

Als je dieper wilt ingaan op wat Snowflake zo verdomd cool maakt, bekijk dan deze blogpost van Nick Akincilar. Ik zou ook graag met je de voor- en nadelen (indien aanwezig) bespreken.

Veel moderne Analytics omgevingen van tegenwoordig draaien in de Cloud. Pong heeft kennis van moderne Cloud Analytics tools uit het eco-systeem rondom Snowflake, zoals Looker, Matillion en Fivetran. Pong is partner van Snowflake. Lees hier verder en ontdek hoe Pong kan helpen in Data Management.
 
Dus, hulp nodig? We denken graag met je mee.

Daan Bakboord
Manager Data & Analytics

Saturnusstraat 60 (Unit 10)
2516 AH  Den Haag
t. +31 (0)85 13 00 730
e. info@pong.nl
w. www.pong.nl

kvk 63374641
btw nr. NL855208958B.01
bank nr. NL 25 ABNA 0596 7045 34