Home
Contact
klanten blog nieuws partners
login

Roadtrip: EGG London 2019

2 Jul 2019 | Daan Bakboord

Afgelopen week is ondergetekende met nog vier andere collega’s van Pong naar het #EGGLDN2019 event van Dataiku in Londen geweest. Dit event is zoals Dataiku dat zelf noemt een; “Human-centered AI Conference”. Waarom ‘Human-centered’? Omdat hoe je het ook went of keert, de mens speelt een belangrijke rol waar het gaat om kunstmatige intelligentie. Dat klinkt vreemd wanneer je ervan uit gaat, dat de machine ‘alles’ gaat overnemen. Er is echter, zoals Florian Douetteau (CEO van Dataiku) aangaf in zijn keynote, een expliciete verantwoordelijkheid voor de mens als het gaat om AI. Een explicite verantwoordelijkheid om zinvolle AI-toepassingen op te leveren.

Het gaat er per definitie niet om hoe geweldig, state-of-the-art, de infrastructuur van een organisatie is. Ook de hoeveelheid data is sec niet van belang. Een volwassen AI oplossing voegt echte waarde toe aan de organisatie. Deze organisatie neemt de betreffende toepassing ook daadwerkelijk in gebruik. Dat bepaalt uiteindelijk het succes van AI.

Het EGG-event is een wereldwijd rondreizend circus. In Londen konden we het volgende van EGGLDN2019 verwachten; 3 thema’s rondom:

  • Ethische uitdagingen en het realiseren van "Responsible Enterprise AI"
  • Mensen en organisaties in staat te stellen om een organisatieverandering te leiden
  • Hoe doen ze het eigenlijk? Praktijkvoorbeelden

EGG is niet zomaar een afkorting. EGG, Engels voor ei, staat voor; “…iets vol leven en potentieel, dat staat voor geboorte (of wedergeboorte) en verandering.”. Het succesvol implementeren van AI binnen een organisatie is niet iets dat van vandaag op morgen ontstaat. Dat is een heel process. Data Science is geen magie. Het is geen kwestie van gave dingen maken. AI moet daadwerkelijk waarde toevoegen.

Dataiku heeft met EGGLDN2019 een zeer afwisselend event neergezet. Het varieerde van keynotes, zeer diverse presentaties en ronde tafel sessie, waarbij diverse specialisten hun visie gaven op allerlei thema’s rondom Artificial Intelligence. Voor een software leverancier waren er verrassend weinig tool sessies. Uiteraard konden er twee hands-on sessie niet ontbreken. Daar werd aan de hand van een case en Dataiku DSS in twee delen een Machine Learning proces uitgewerkt.

Voor een software leverancier kijkt Dataiku vrij kritisch naar hun eigen rol in AI. Hoe blijft AI leuk en hoe voorkom je dat AI software ingezet wordt voor de verkeerde dingen? Software moet signaleren en rapporteren wanneer algoritmes zich negatief ontwikkelen en potentieel voor de verkeerde dingen gebruikt gaan worden.

Dat AI met verkeerde intenties ingezet gaat worden is een van de risico’s die onderkend wordt. Andere risico’s manifesteren zich op het vlak van privacy en ethiek. Ook vooroordelen in algoritmes moeten ook uitgebannen worden. Hoe ga je deze risico’s te lijf? Zorg er in ieder geval voor dat je een grondige analyse en evaluatie van je organisatie doet. Weet waarvoor je met met AI aan de slag wilt. Caroline Carruthers had een interessante quote; “Change only happens with Purpose”. Waarom doen we dingen?

Datascience is teamsport. Ik ben ervan overtuigd dat datascience als individuele functie niet bestaat. Er zijn verschillende rollen van belang in het hele datascience proces. Communicatie en Stakeholder Management is hierbij essentieel. Ook (of misschien zelfs; juist) de betrokkenheid van het management is zeer belangrijk. Daar waar nodig moet het management opgeleid en getraind worden om goed te begrijpen wat de datascience functie inhoudt.

Laat zien dat AI projecten succesvol kunnen zijn. Groot denken, maar klein beginnen. Laat na iedere korte iteratie zijn wat het oplevert. Communiceer en vier de successen. Laat zien wat het kost, maar zeker ook wat het oplevert. En software? Met behulp van software kun je zorgen dat je overbodig wordt. Dat je een puzzel maar één keer op hoeft te lossen. Met software kunnen je zaken eenvoudig houden. Het bespaart werk en de noodzaak om achteraf te documenteren. Hoewel het natuurlijk geen excuus is om niet te documenteren.

Wat maakt het nou dat werken in de wereld van datascience en artificial intelligence zo interessant en zo leuk is? Alle specialisten geven op hun eigen manier aan, dat het oplossen van puzzels met statistiek, software en data hun passie is. Ik snap dat wel. De computer moet niet gezien worden als bedreiging. Vanwege alle innovaties die rondom data plaatsvinden, ontstaat er een zee van mogelijkheden. Mogelijkheden om mensen slimme dingen te laten doen met data. Wie het gezegd heeft weet ik niet, maar; “A person without data is just another person with an opinion” past wel goed in dit kader. Maar, laat de algoritmes niet hun eigen gang gaan. Ze zijn slim.

Speciale aandacht voor een presentatie van Sandra Wachter van de Universiteit van Oxford. Zij gaf een presentatie over; “Online advertising and ethics - Affinity Profiling and Discrimination by Association in Online Behavioural Advertising”. Het lezen absoluut de moeite waard.

Al met al een hele interessante dag. Veel geleerd en een hoop inspiratie opgedaan. Wat bij elke sessie naar boven kwam, is de belangrijke rol van de mens. Zoals we bij Pong zeggen; “IT’s a people's business!”.

Wil je verder praten over dit onderwerp? Je bent van harte welkom bij ons op kantoor.

Daan Bakboord
Business Unit Manager | Data & Analytics

Maak een afspraak

Koffie of thee is zo gezet en de koelkast is gevuld.
verzenden

Saturnusstraat 60 (Unit 10)
2516 AH  Den Haag
t. +31 (0)85 13 00 730
e. info@pong.nl
w. www.pong.nl

kvk 63374641
btw nr. NL855208958B.01
bank nr. NL 25 ABNA 0596 7045 34