Home
Contact
klanten blog nieuws partners
login

Snowflake Summit World Tour!

3 oktober 2019 | Daan Bakboord

Op donderdag 3 oktober 2019 zijn Wanita, Rakesh en ik aanwezig geweest bij de “Snowflake Summit World Tour 2019” in Londen. Volgens Snowflake is het event; “de gelegenheid om sessies bij te wonen die het hele Data-Analytics ecosysteem omvatten: het laden en transformeren van gegevens, datamodellering, Business Intelligence en de unieke voordelen van het implementeren van een architectuur speciaal ontwikkeld en gebouwd voor de Cloud. U zult leren hoe Snowflake en onze partnertechnologieën het centrum van uw moderne Cloud Analytics platform kunnen zijn.”

Ikzelf was al eerder dit jaar in San Francisco geweest bij de eerste Snowflake Summit. Toch bood de Londense variant van de Summit voldoende ruimte voor nieuwe ervaringen.
 
Het thema van deze dag was; “Breaking Data Barriers”. Dit thema zou behandeld worden vanuit zowel het perspectief van Snowflake als vanuit dat van een aantal klanten.

Snowflake, breaking data barriers

05:00 uur : koffie op Schiphol

06.30 uur : vlucht naar London

08.00 uur : aankomst summit

De dag begon met een 3-tal keynotes:

  1. “The Business Imperative to Break Data Barriers” (Snowflake’s Chairman and CEO, Frank Slootman);
  2. “Where Curiosity Meets Big Business” (Helen Hunter, Chief Data and Analytics Officer for Sainsbury’s);
  3. “Introducing the Snowflake Data Platform” (Snowflake’s Founder and President of Product, Benoit Dageville).

Frank Slootman had de opening keynote. Hij opende met een voorbeeld met betrekking tot de data gedreven cultuur in diverse organisaties. Zijn voorbeeld van het Amerikaans honkbalteam Houston Astros was even bijzonder als interessant. Dit team heeft geen fysieke scouts meer. Alle beslissingen worden puur op basis van data genomen.
 
De verdere inhoud van het verhaal van de Snowflake CEO concentreerde zich rondom de voordelen van de Cloud en de specifieke kenmerken van de Snowflake architectuur. Voorbeelden hiervan zijn de scheiding van opslag en rekenkracht en het data delen.

Helen Hunter beschreef hoe de Britse supermarktketen “Sainsbury’s” Snowflake gebruikt in hun omgeving. Sainsbury’s is een verzameling van merken; Argos, Nectar, TU Clothing, Sainsbury’s Bank, en Habitat. Op het gebied van data ligt de focus op het ontsluiten, vastleggen en organiseren van data, eenduidig en over alle organisaties heen. Deze data moet uiteindelijk zodanig bruikbaar zijn voor de diverse verschillende eindgebruikers. Waar en wanneer ze dat nodig hebben. Met als resultaat een 360 graden klantbeeld, ongeacht het merk of het verkoopkanaal.

09.15 uur : Wanita, Rakesh en Daan

09.30 uur : start CEO Frank Slootman

De derde keynote van Benoit Dageville ging in op het ontstaan van Snowflake. De oprichters van Snowflake onderkenden een aantal datatrends; meer (vormen van) data, meer gebruikers, sneller nodig, data governance en data delen. Daar was eigenlijk geen goed antwoord op.

  1. On-premise Data Warehouse:
    • Pré – Snel en SQL-based
    • Con – Niet alle data en niet alle gebruikers
  2. Cloud-native (eerste generatie) Data Warehouse:
    • Cloud-native is eigenlijk On-premise in de Cloud
    • Pré – Snel en SQL-based
    • Con – Niet alle data en niet alle gebruikers
  3. Big Data (Hadoop Eco-systeem):
    • Pré – Niet alle data, niet alle gebruikers en complex
    • Con – Snel en SQL-based

Het antwoord was Snowflake. Met een whiteboard zijn de oprichters gaan designen. De opdracht was; een SQL-database ontwikkelen met het doel “Simply load and query data”.
De architectuur van Snowflake is gebaseerd op een scheiding van opslag en rekenkracht in een multi-cluster omgeving. Sla zoveel mogelijk data op als nodig. Lever de juiste hoeveelheid resources per proces en dan wanneer nodig. Geen gevecht om data en CPU’s, zoals in traditionele 1-cluster Data Warehouse oplossingen. Onafhankelijk en gelijktijdig.
 
Na de bovengenoemde drie sessies was er een Costumer panel met de Snowflake klanten; Sainsbury’s, Oney, en LeasePlan. Deze drie klanten gingen in op de vraag hoe zij hun organisaties zodanig hebben ingericht dat zij hun beslissingen kunnen nemen op basis van beschikbare en relevante data.

12.30 uur : lunchbreak

01.00 uur : netwerken

01.45 uur : start track sessies

Na de lunch, waarbij er voldoende tijd en ruimte was om met partner ecosysteem rondom Snowflake in gesprek te gaan, ging het programma verder met 4 parallel tracks. Zo waren er tracks specifiek gericht op respectievelijk IT, Business Intelligence en Business value.

  1. IT-track
    • Snowflake architectuur en beheer
  2. BI-track
    • Inzichten uit alle data
  3. Executives-track
    • Data gedreven organisatie strategieën

Ook was er een sessie “Zero-to-Snowflake”, waarbij men zelf achter de knoppen kon.
 
Al met al een interessante dag met een afwisseling van Snowflake, haar klanten en het partner ecosysteem rondom Snowflake. We hebben bestaande relaties aangehaald en nieuwe inzichten verkregen.
 
Meer weten of Snowflake? Neem dan contact met ons op. Weten wat Pong voor u kan beteken met betrekking tot Snowflake? Wij staan u graag te woord.

Wil je meer weten?
Neem dan contact op met:

Daan Bakboord
Business Unit Manager | Data & Analytics

Maak contact

Ik wil meer weten over Snowflake
verzenden

Saturnusstraat 60 (Unit 10)
2516 AH  Den Haag
t. +31 (0)85 13 00 730
e. info@pong.nl
w. www.pong.nl

kvk 63374641
btw nr. NL855208958B.01
bank nr. NL 25 ABNA 0596 7045 34